ส่วนขยายทฤษฏีรวมการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ

สิงหะ ฉวีสุข, สุนันทา วงศ์จตุรภัทร

Abstract


ทฤษฏีรวมการยอมรับการใช้เทคโนโลยี เป็นการอธิบายวิธีการและพฤติกรรมการยอมรับการใช้เทคโนโลยีของบุคคลและองค์การ บทความนี้นาเสนอแบบจาลองส่วนขยายของทฤษฎีรวมการยอมรับการใช้เทคโนโลยี หรือ UTAUT2 ของ Venkatesh Thong และ Xu ซึ่งเพิ่มเติมจากทฤษฏีรวมการยอมรับการใช้เทคโนโลยีเดิม ในเรื่องตัววัดประเมินผล และปัจจัยสาคัญต่อการยอมรับและไม่ยอมรับเทคโนโลยีของบุคคลและองค์การ ซึ่งได้แก่ ความคาดหวังด้านสมรรถภาพ ความคาดหวังจากความพยายาม อิทธิพลทางสังคม สภาพสิ่งอานวยความสะดวก แรงจูงใจด้านความบันเทิง มูลค่าตามราคา และอุปนิสัยส่วนบุคคล รวมทั้งตัวแปรเสริม 3 ตัวแปร ได้แก่ เพศ อายุ และประสบการณ์ โดยวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของปัจจัยดังกล่าว โดยแบ่งเป็น ปัจจัยภายในแบบจาลอง ปัจจัยที่มีอิทธิพลโดยตรง และปัจจัยที่มีอิทธิพลทางอ้อมในการสนับสนุนการยอมรับและไม่ยอมรับการใช้เทคโนโลยี รวมทั้งการใช้ตัววัดประเมินผล ความสัมพันธ์ของปัจจัยและตัวแปรเสริมนี้ ทาให้สามารถอธิบายพฤติกรรมของบุคคลในความตั้งใจที่จะยอมรับและไม่ยอมรับเทคโนโลยี ตลอดจนทานายพฤติกรรมดังกล่าวได้อย่างมีประสิทธิภาพ

Full Text:

PDF

References


V. Venkatesh et al., “Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology,” MIS Quartery, vol. 36, no. 1 pp. 157-178, 2012.

F. D. Davis, “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology,” MIS Quarterly, vol.13, no.3 pp.319-340, 1989.

I. Ajzen, “The Theory of Planned behavior,” Organnizational behavior and Human Decision Processes, vol.50, no.2, pp.179-211, 1991.

V. Venkatesh et al., “User acceptance of information technology: Toward a unified view,” MIS Quarterly, vol. 27, no. 3, pp. 425-478, Sep. 2003.

ระเบียบสานักนายกรัฐมนตรี ว่าด้วยการส่งเสริมการพัฒนาเทคโนโลยีสารสนเทศ พ.ศ. 2535 [ออนไลน์] http://www.opm.go.th/imageopm/nps/nps435.tif

G. Johns, “The Essential Impact of Context on Organizational Behavior,” Academy of Management Review, vol.31, no.2, pp. 386-408. 2006.

M. Alvesson, and D. Kärreman, “Constructing Mystery:Empirical Matters in Theory Develop ment,” Academy of Management Review, vol.32, no.4, pp. 1265-1281, 2007.

Shih-Wei Choua et al., “Understanding continuance intention of knowledge creation using extended expectation–confirmation theory: an empirical study of Taiwan and China online communities” Behaviour & Information Technology, vol. 29, no. 6, pp.557-570, 2010.

G. Bhandari and A. Snowdon “Design of a patient-centric, service-oriented health care navigation system for a local health integration network” Behaviour & Information Technology Vol. 31, no. 3, pp. 275-285, 2012.

S. Taylor, and P. A. Todde, “Assessing IT Usage: The Role of Prior Experiecnce,” MIS Quaterly vol.19, no.2, pp. 561-570, 1995a.

H.C. Triandis, Interpersonal Behavior, Brooke/Cole, Monterey, CA, 1977.

R. J. Vallerand, “Toward a Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivation,” In Advances in Experimental Social Psychology 29ed. New York: Academic Press, 1997.

A. Bandure, Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Thory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1986.

E. Roger, Diffusion of Innovations, Pree Press, New York, 1995.

I. C. Chang et al., “Physicians’Acceptance of Pharmacokinetics-Based Clinical Decision Support Systems,” Expert Systems with Applications, vol.33, no. 2, pp. 296-303, 2007.

T. Zhou, “An empirical examination of users' post-adoption behaviour of mobile services,” Behaviour & Information Technology, vol.30, no.2, pp. 241-250, 2011.

Y. Sun et al., “Extending Technology Usage to Work Settings: The role of Perceived Work Compatibility in ERP Implementation,” Information & Management vol.46, no.4, pp. 351-356, 2009.

M. Fishbein et al., Attitude, Intention and Behavior: An Itroduction to Theory and Research, Addison-Wesly, Reading, MA, 1975.

I. Ajzen, and M. Fishbein, Understanding attitudes and predictiong social behavior. Englewood Cliffs, N J: Prentice-Hall, 1980.

I. Ajzen, From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhl, & J. Beckmann (Eds.), Action control: From congnition to behavior. New York: Springer-Verlag, 1985.

J.Y.L.Thong, et al. “Consumer acceptance of personal information and communication technology service,” IEEE transactions on engineering management. vol. 58, no. 4 pp.613-625, 2011.

I. Ajzen, “Perceived Behavoral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior,” Journal of Applied Social Psychology, vol. 32 no. pp. 665-683, 2002b.

A. Bandure, Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Thory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1986.

S. A. Brown and V. Venkatesh, “Model of Adoption of Technology in the Household: A Baseline Model Test and Extension Incorporating Household Life Cycle,” MIS Quarterly, vol.29, no. 4, pp. 399-426, 2005.

T. L. Childers et al., “Hedonic and Utilitarian Motivations for Online Retail Shopping Behavior,” Journal of Retailing, vol.77, no.4, pp. 511-535, 2001.

W. B. Dodds et al., “Effects of Price, Brand, and Store Information on Buyers,” Journal of Marketing Research, vol.28, no.3, pp. 307-319. 1991.

S. S. Kim et al., “Two Competing Perspectives on Automatic Use: A Theoretical and Empirical Comparison,” Information Systems Research, vol.16, no.4, pp. 418-432, 2005.

D. F. Midgley and G. R. Dowling “Innovativeness: The Concept and Its Measurement,” Journal of Consumer Research, vol. 4, no.2 pp. 229-242, 1978.

E. C. Hirschman, “Innovativeness, Novelty Seeking, and Consumer Creativity,” Journal of Consumer Research, vol.7 no.3, pp. 283-295. 1980.

D. Bakan, The Duality of Human Existence, Chicago: Rand McNally. 1966.

K. Deaux, and M. Kite, “Thinking about Gender” in Analyzing Gender: A Handbook of Social Science Research, B.B. Hess, and M.M. Ferree (eds.), Beverly Hills, CA: Sage, pp. 92-117. 1987.

B. H. Shepperd et al., “The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modify- cations and future research,” Journal of Consumer Research, vol.15, pp. 325–343, 1988.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.